Helende streamingkunst til sundhedsvæsen digital skiltning
ArtPlayer kan bringe adskillige fordele til sundhedsindustrien og skabe et mere positivt og helbredende miljø for patienter, personale og besøgende. Her er nogle måder, hvorpå ArtPlayer kan gavne sundhedsmæssige rammer:
- Terapeutisk miljø: ArtPlayer kan bidrage til et terapeutisk miljø i sundhedsfaciliteter. Tilstedeværelsen af visuelt fængslende og beroligende digitale kunstværker har vist sig at reducere stress, angst og ubehag for patienter og skabe en mere rolig og støttende atmosfære.
- Distraktion og afslapning: Visning af ArtPlayer i venteområder, undersøgelsesrum og behandlingsområder kan hjælpe med at distrahere patienter fra deres medicinske bekymringer og give en kilde til afslapning. Engagerende digitale kunstværker tjener som en visuel afledning, der hjælper med at lindre følelser af angst og fremmer en mere positiv patientoplevelse.
- Skab positive associationer: Ved at inkorporere kunst i sundhedsmiljøer kan ArtPlayer hjælpe med at skabe positive associationer og minder for patienter. Tilstedeværelsen af æstetisk tiltalende og inspirerende kunstværker kan forbedre deres overordnede opfattelse af sundhedsoplevelsen, fremme en følelse af velvære og forbedre patienttilfredsheden.
- Forbedret helbredelse og restitution: Forskning tyder på, at eksponering for kunst kan have en positiv indvirkning på heling og bedring. ArtPlayer kan bidrage til et mere visuelt tiltalende og engagerende miljø, som positivt kan påvirke patientforløbet, reducere længden af hospitalsophold og understøtte helingsprocessen.
- Mangfoldig og tilgængelig kunstsamling: ArtPlayer giver mulighed for at kuratere en mangfoldig samling af digitale kunstværker, der henvender sig til forskellige patienters demografi og præferencer. Dette sikrer, at en bred vifte af kunstneriske stilarter, temaer og kulturelle repræsentationer er tilgængelige for patienterne, hvilket fremmer inklusivitet og fremmer en følelse af forbindelse.
- Stemningsforhøjelse for personale og besøgende: ArtPlayer er ikke kun gavnlig for patienter, men også for sundhedspersonale og besøgende. Tilstedeværelsen af engagerende og visuelt fængslende kunstværker kan løfte stemningen, reducere stress og forbedre det generelle velbefindende hos dem, der arbejder i eller besøger sundhedsfaciliteter.
- Uddannelsesmæssigt og informativt indhold: ArtPlayer kan også tjene som en platform for uddannelsesmæssigt og informativt indhold i sundhedsmiljøer. Skærme kan vise kunstrelateret information, sundhedstip eller patientundervisningsmateriale, hvilket giver en værdifuld ressource til videnspredning og fremme af sundhedskompetence.
- Kunstneriske samarbejder og samfundsengagement: Sundhedsfaciliteter kan samarbejde med lokale kunstnere, kunstinstitutioner eller samfundsorganisationer om at være vært for midlertidige udstillinger eller roterende fremvisninger af digitale kunstværker. Dette fremmer samfundsengagement, støtter lokale kunstnere og skaber en følelse af forbindelse og kulturel berigelse inden for sundhedsmiljøet.
- Sansestimulering for patienter med særlige behov: ArtPlayer kan være særlig gavnlig for patienter med sensoriske eller kognitive svækkelser. Den dynamiske og interaktive karakter af digitale kunstværker kan give sansestimulering, engagement og en multisensorisk oplevelse, der bidrager til deres velvære og overordnede plejekvalitet.
Ved at integrere ArtPlayer i sundhedsmiljøer kan faciliteter skabe mere beroligende og engagerende miljøer, hvilket positivt påvirker patienters, personales og besøgendes velvære og oplevelser. Kunstens kraft til at opløfte ånden, reducere stress og fremme helbredelse gør den til en værdifuld tilføjelse til sundhedsrum.
ArtPlayer kan bruges effektivt på forskellige måder inden for sundhedsmiljøer, hvilket forbedrer patientoplevelsen, understøtter heling og skaber et mere visuelt engagerende miljø. Her er nogle specifikke måder, hvorpå ArtPlayer kan bruges i sundhedssektoren:
Ved at udnytte ArtPlayer på disse måder kan sundhedsfaciliteter skabe mere visuelt tiltalende, engagerende og støttende miljøer for patienter, personale og besøgende. Digital kunsts dynamiske og tilpasselige karakter giver mulighed for fleksibilitet, personalisering og evnen til at tilpasse sig forskellige sundhedsbehov og -præferencer.
Der er stigende bevis for, at visning af billedkunst og naturbilleder kan have positive virkninger på sundhedsresultaterne, herunder kortere opholdstid på hospitalet, øget smertetolerance og nedsat angst.
Det er blevet foreslået, at de gavnlige virkninger af billedkunst på sundhed skyldes positiv distraktion. Positiv distraktion er et udtryk, der bruges til at beskrive troen på, at miljøfunktioner kan fremkalde positive følelser, holde opmærksomhed og interesse og derfor reducere stressende tanker.
Hospitalsrum beskrives som mørke og deprimerende. Ethvert rum, der betyder sygdom, dødsfald og usikkerheder, er ikke et yndlingssted for de fleste af os. Digital skiltning kan dog berolige eller lette stemningen ved at vise kunst- og naturbilleder evt. i form af animation eller ledsaget af "feel-good" blød musik. Initiativer som disse gør en stor forskel i hospitalsrammer.
ArtPlayer kan bruges til at forbedre patientmiljøet på hospitaler såvel som boligmiljøet for ældre på plejehjem.
Undersøgelsen "Impact of Visual Art on Waiting Behavior in the Emergency Department" af PhD Upali Nanda og The Center for Health Design konkluderer at en visuel kunstintervention på skærm, der er omhyggeligt udvalgt baseret på bedst tilgængelig evidens, ikke kun kan påvirke patientens (og besøgendes) adfærd, men også den overordnede sundhedsoplevelse, herunder:
Undersøgelsen påpeger også, at almindelige TV-programmer er en "ineffektiv" distraktion, og TV som kilde til eksplicit distraktion ikke førte til kortere oplevede ventetider. Faktisk opfattede folk, der ser tv, ventetiden som længere.
I en anden undersøgelse "Introducing Positive Distraction in a Clinic Waiting Room" af Qiwen Luo rapporterede omkring 80% af kommentarerne, at de ikke kunne lide TV-nyhederne, fandt det stressende, trist og støjende.
Det har også en gavnlig effekt for patienter, når der er kunst på hospitalet, viser et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet. Et maleri på væggen giver ro og lyst til at tale med andre patienter.
”Resultaterne viser, at det faktisk gør en forskel for patienterne, og det også har givet dem noget at tale om, når der er gjort plads til udsmykning på væggene,” forklarer Ph.D. studerende i lysdesign ved Aalborg Universitet Stine Maria Louring Nielsen: ”Som patient følte man, at man blev budt velkommen på en anden måde og guidet ind i omgivelserne. Man oplevede også en større fornemmelse af ro og tryghed, og stemningen i lokalet blev forandret. ”
Aalborg Universitet har testet på borgere, om ArtPlayers humør beroligende kunst streaming og digital skiltnings kunsttjeneste kan gøre blodprøvetagning til en bedre oplevelse. Selvrapporterne fra syv deltagere, der er bange for at få taget blod, pegede på en afslappende effekt ved ArtPlayer understøttet af reduktioner i deres puls.
Hendrik Knoche, Associate Professor, Aalborg Universitet: ”Baseret på selvrapporterne fungerede ArtPlayer som en form for mentalt krævende distraktion for mennesker, der hjalp med at holde deres sind fra at få taget blod ved at se på billederne. Dette havde en afslappende virkning, som det fremgår af deltagernes selvrapporter og reduktion i puls.”
I de senere år har der også været stigende anerkendelse af kunstens kraft til at øge trivsel, lykke og engagement hos mennesker med demens. Forskere har fundet ud af, at kunst tillader folk at udnytte deres fantasi.
Margret Meagher, administrerende direktør for Australian Center for Arts and Health er enig i, at kunst forbedrer livet for dem med demens: “Du kan se fornøjelsen på folks ansigter, du kan se glæden ved at interagere med andre mennesker, for ganske ofte, når mennesker lever med demens, bliver de tilbagevendende, og dette er en fantastisk måde at bringe folk ud af sig selv og give dem en følelse af værdi, en følelse af påskønnelse.”
Faktisk sparede denne "i øjeblikket" oplevelse mennesker med demens for stress og frustration ved at prøve at huske minder.
Derudover opdagede en forskergruppe, at når kunst blev vist i plejehjem, fungerede den ikke kun som et middel til håb og en katalysator for engagement, men tilskyndede også beboerne til at give deres egen kritik.
De opdagede, at malerierne udløste minder og engagement mellem personen med demens og kunstværket. Malerierne tilskyndede også personalet til at have mere meningsfulde samtaler med beboere ud over "tid-til-din-medicin" type udvekslinger. Det gav dem en chance for at lære beboerne bedre at kende.
- Venteområder og lobbyer: Installer skærme eller videovægge i venteområder og lobbyer for at vise ArtPlayer. Disse fængslende digitale kunstværker kan hjælpe med at reducere angst, give en kilde til distraktion og skabe et mere behageligt og indbydende miljø for patienter og deres familier.
- Undersøgelses- og behandlingsrum: Inkorporer ArtPlayer i undersøgelses- og behandlingsrum for at skabe en beroligende og visuelt stimulerende atmosfære. Digitale kunstværker vist på skærme kan hjælpe med at afslappe patienter, lindre stress og skabe en positiv distraktion under medicinske procedurer eller konsultationer.
- Patientrum: Udstyr patientværelser med skærme eller digitale billedrammer for at tilbyde personlige ArtPlayer-streaming-kunstoplevelser. Patienter kan vælge mellem en række digitale kunstværker for at tilpasse deres omgivelser og skabe en følelse af komfort, fortrolighed og personliggørelse under deres ophold.
- Pædiatriske områder: ArtPlayer er særlig gavnlig i pædiatriske områder, da det kan hjælpe med at skabe et børnevenligt og engagerende miljø. Vis farverige, legende og interaktive digitale kunstværker for at underholde unge patienter, reducere angst og facilitere positive oplevelser under deres sundhedsrejse.
- Rehabiliterings- og wellnessrum: Brug ArtPlayer i rehabiliterings- og wellnessrum til at forbedre det terapeutiske miljø. Vis beroligende og naturinspirerede digitale kunstværker, der fremmer afslapning, meditation og en følelse af velvære, understøtter helingsprocessen og tilskynder patientens engagement i rehabiliteringsaktiviteter.
- Uddannelse og patientinformation: Skærme, der viser ArtPlayer, kan bruges som platforme til patientuddannelse og informationsformidling. Ved siden af kunstværkerne kan sundhedsfaciliteter fremvise sundhedsrelateret indhold, uddannelsesvideoer eller informative budskaber for at fremme sundhedskompetence og give patienterne viden.
- Personaleområder og arbejdsområder: Forbedre personaleområder og arbejdsområder med ArtPlayer. Skærme, der viser dynamiske og inspirerende digitale kunstværker, kan hjælpe med at opløfte stemninger, reducere stress og skabe et mere positivt og engagerende arbejdsmiljø for sundhedspersonale.
- Kunstterapiprogrammer: Inkorporer ArtPlayer som en del af kunstterapiprogrammer i sundhedsmiljøer. Digitale kunstværker kan tjene som visuelle tilskyndelser og terapeutiske værktøjer, der understøtter det følelsesmæssige udtryk, afslapning og velvære hos patienter, der deltager i kunstterapisessioner.
- Samfundsengagement og opsøgende arbejde: Sundhedsfaciliteter kan samarbejde med lokale kunstnere, kunstorganisationer eller samfundsgrupper for at være vært for kunstudstillinger eller -udstillinger ved hjælp af ArtPlayer. Dette fremmer samfundsengagement, støtter lokale talenter og skaber en følelse af forbindelse og kulturel berigelse inden for sundhedsmiljøet.
Ved at udnytte ArtPlayer på disse måder kan sundhedsfaciliteter skabe mere visuelt tiltalende, engagerende og støttende miljøer for patienter, personale og besøgende. Digital kunsts dynamiske og tilpasselige karakter giver mulighed for fleksibilitet, personalisering og evnen til at tilpasse sig forskellige sundhedsbehov og -præferencer.
Der er stigende bevis for, at visning af billedkunst og naturbilleder kan have positive virkninger på sundhedsresultaterne, herunder kortere opholdstid på hospitalet, øget smertetolerance og nedsat angst.
Det er blevet foreslået, at de gavnlige virkninger af billedkunst på sundhed skyldes positiv distraktion. Positiv distraktion er et udtryk, der bruges til at beskrive troen på, at miljøfunktioner kan fremkalde positive følelser, holde opmærksomhed og interesse og derfor reducere stressende tanker.
Hospitalsrum beskrives som mørke og deprimerende. Ethvert rum, der betyder sygdom, dødsfald og usikkerheder, er ikke et yndlingssted for de fleste af os. Digital skiltning kan dog berolige eller lette stemningen ved at vise kunst- og naturbilleder evt. i form af animation eller ledsaget af "feel-good" blød musik. Initiativer som disse gør en stor forskel i hospitalsrammer.
ArtPlayer kan bruges til at forbedre patientmiljøet på hospitaler såvel som boligmiljøet for ældre på plejehjem.
Undersøgelsen "Impact of Visual Art on Waiting Behavior in the Emergency Department" af PhD Upali Nanda og The Center for Health Design konkluderer at en visuel kunstintervention på skærm, der er omhyggeligt udvalgt baseret på bedst tilgængelig evidens, ikke kun kan påvirke patientens (og besøgendes) adfærd, men også den overordnede sundhedsoplevelse, herunder:
- Reducere opfattet ventetid, hvilket er vigtigere for patienttilfredshed end den faktiske ventetid
- Reducere rastløs adfærd ved at give patienter en positiv og beroligende kunstdistraktion at se på, mens de er i venteværelset
- Reducere folk der kigger, dvs. folk stirrer på andre mennesker, som kan være stressende
- Forøge socialisering ved at skabe en positiv stemning med kunst, der kan påvirke social støtte mellem patienter og plejere
- Reducere receptionsforespørgsler, som kan resultere i et fald i medarbejdertid og personalestress
- Reducere støjniveau som følge af reduktion i patientstress
Undersøgelsen påpeger også, at almindelige TV-programmer er en "ineffektiv" distraktion, og TV som kilde til eksplicit distraktion ikke førte til kortere oplevede ventetider. Faktisk opfattede folk, der ser tv, ventetiden som længere.
I en anden undersøgelse "Introducing Positive Distraction in a Clinic Waiting Room" af Qiwen Luo rapporterede omkring 80% af kommentarerne, at de ikke kunne lide TV-nyhederne, fandt det stressende, trist og støjende.
Det har også en gavnlig effekt for patienter, når der er kunst på hospitalet, viser et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet. Et maleri på væggen giver ro og lyst til at tale med andre patienter.
”Resultaterne viser, at det faktisk gør en forskel for patienterne, og det også har givet dem noget at tale om, når der er gjort plads til udsmykning på væggene,” forklarer Ph.D. studerende i lysdesign ved Aalborg Universitet Stine Maria Louring Nielsen: ”Som patient følte man, at man blev budt velkommen på en anden måde og guidet ind i omgivelserne. Man oplevede også en større fornemmelse af ro og tryghed, og stemningen i lokalet blev forandret. ”
Aalborg Universitet har testet på borgere, om ArtPlayers humør beroligende kunst streaming og digital skiltnings kunsttjeneste kan gøre blodprøvetagning til en bedre oplevelse. Selvrapporterne fra syv deltagere, der er bange for at få taget blod, pegede på en afslappende effekt ved ArtPlayer understøttet af reduktioner i deres puls.
Hendrik Knoche, Associate Professor, Aalborg Universitet: ”Baseret på selvrapporterne fungerede ArtPlayer som en form for mentalt krævende distraktion for mennesker, der hjalp med at holde deres sind fra at få taget blod ved at se på billederne. Dette havde en afslappende virkning, som det fremgår af deltagernes selvrapporter og reduktion i puls.”
I de senere år har der også været stigende anerkendelse af kunstens kraft til at øge trivsel, lykke og engagement hos mennesker med demens. Forskere har fundet ud af, at kunst tillader folk at udnytte deres fantasi.
Margret Meagher, administrerende direktør for Australian Center for Arts and Health er enig i, at kunst forbedrer livet for dem med demens: “Du kan se fornøjelsen på folks ansigter, du kan se glæden ved at interagere med andre mennesker, for ganske ofte, når mennesker lever med demens, bliver de tilbagevendende, og dette er en fantastisk måde at bringe folk ud af sig selv og give dem en følelse af værdi, en følelse af påskønnelse.”
Faktisk sparede denne "i øjeblikket" oplevelse mennesker med demens for stress og frustration ved at prøve at huske minder.
Derudover opdagede en forskergruppe, at når kunst blev vist i plejehjem, fungerede den ikke kun som et middel til håb og en katalysator for engagement, men tilskyndede også beboerne til at give deres egen kritik.
De opdagede, at malerierne udløste minder og engagement mellem personen med demens og kunstværket. Malerierne tilskyndede også personalet til at have mere meningsfulde samtaler med beboere ud over "tid-til-din-medicin" type udvekslinger. Det gav dem en chance for at lære beboerne bedre at kende.